- Nowy
Pozytywne zdarzenia krytyczne początkujących nauczycieli języka angielskiego
Główny cel książki stanowi uwypuklenie pozytywności oraz zachęcenie nauczycieli języka angielskiego do refleksji nad swoimi słabymi i, nawet bardziej, mocnymi stronami, a także możliwościami dalszego rozwoju. Dla nauczyciela języka obcego uczenie się przez całe życie, znane jako LLL czy ang. lifelong learning, jest nie tylko związane z podnoszeniem kwalifikacji językowych, ale również z doskonaleniem warsztatu pracy. Współczesne kompetencje zawodowe nauczyciela języków obcych to, jak wymienia Przemysław Gębal (2019: 398), kompetencje językowe, psychologiczno‑pedagogiczne, metodyczne, wychowawcze i moralne, kulturowe, a także międzykulturowe, organizacyjne oraz innowacyjno‑kreatywne. Współczesny nauczyciel nie prowadzi zajęć zgodnie ze schematem podanym przez mentora, ale poszukuje nowych alternatyw. Maria Dakowska (2014) podaje przykłady koncepcji, które postrzegane są jako ważne w procesie edukacji. Należą do nich autonomia ucznia, zintegrowane nauczanie przedmiotowo‑językowe (ang. Content and Language Integrated Learning, CLIL), nauczanie oparte na wykonaniu zadania itp. Cieszą się one nadal dużym zainteresowaniem. Jednakże na współczesne koncepcje bezsprzecznie ma także wpływ rozwój technologii – digitalizacja, e‑learning, nauczanie hybrydowe. Nauczyciele muszą niejednokrotnie stawiać czoła nowym oczekiwaniom i wymaganiom. Analiza pozytywnych zdarzeń może utwierdzić ich w przekonaniu, że są w stanie osiągnąć cele edukacyjne oparte na współczesnych modelach uczenia się, a także nauczania języków obcych.
Książkę dedykujemy młodym nauczycielom, którzy mogą wątpić we własne zdolności. Mamy jednak nadzieję, że może również zainspirować innych, w tym tych bardziej doświadczonych, do podejmowania nowych wyzwań i spojrzenia na zawód nauczyciela języka obcego z innej lub nowej perspektywy. (Fragment Wprowadzenia)
WPROWADZENIE 9
ROZDZIAŁ PIERWSZY Wybrane podejścia, konstrukty i aspekty teoretyczne 19
ROZDZIAŁ DRUGI Pozytywne zdarzenia krytyczne na lekcji języka angielskiego 47
ROZDZIAŁ TRZECI Wyniki, dyskusja, implikacje 149
ZAKOŃCZENIE 177
BIBLIOGRAFIA 183
ZAŁĄCZNIK 191
Zobacz także