- Nowy
Konteksty teoretyczne i edukacyjne nauk o bezpieczeństwie t. 1
„Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Doskonała Nauka II”.
Wersja online publikacji dostępna jest w zasobach Polony
oraz pod poniższym linkiem
Konteksty teoretyczne i edukacyjne nauk o bezpieczeństwie t. 1
Monografia stanowi pierwszy tom tekstów przygotowanych i wygłoszonych podczas I Kongresu Nauk o Bezpieczeństwie. Poszczególne rozdziały przygotowali naukowcy z różnych ośrodków akademickich Polski i Czech zajmujący się problematyką bezpieczeństwa w różnych obszarach. Wszystkie teksty zgromadzono w trzech częściach: I – Teoretyczne podstawy nauk o bezpieczeństwie, II – Wieloaspektowe konteksty bezpieczeństwa, III – Edukacyjne aspekty bezpieczeństwa.
W przedstawionym kontekście warto zadać sobie pytanie i o status poznawczy, i o pełną tożsamość naukową nauk o bezpieczeństwie oraz podjąć problematykę współczesnych uwarunkowań i różnych wyznaczników bezpieczeństwa. Ponad dekada formalnego funkcjonowania nauk o bezpieczeństwie przyniosła wiele ogromnie ciekawych projektów badawczych, powstało też wiele ważnych tekstów. Trwa nieustanny dyskurs teoretyczny nad istotą bezpieczeństwa i jej wyznacznikami. Warto zatem ocenić dotychczasowe osiągnięcia i wskazać niedociągnięcia. Stąd też pomysł pracowników Akademii Pomorskiej w Słupsku (obecnie Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku) na zwołanie kongresu nauk o bezpieczeństwie. Propozycja ta została niezwykle przychylnie przyjęta przez niemal wszystkie środowiska naukowe parające się problematyką bezpieczeństwa. Kilkadziesiąt uczelni i ponad 200 uczestników kongresu podjęło wielce ciekawy dyskurs i spory nad różnymi zagadnieniami związanymi z bezpieczeństwem. (Fragment Wstępu)
WSTĘP 5
Część I
TEORETYCZNE PODSTAWY NAUK O BEZPIECZEŃSTWIE
Rozdział 1
NAUKI O BEZPIECZEŃSTWIE A BEZPIECZEŃSTWO. DIAGNOZA – DYLEMATY – SUGESTIE 13
Bogdan M. Szulc
Rozdział 2
NAUKI O BEZPIECZEŃSTWIE I SUBDYSCYPLINY. KRYTERIUM ICH WYODRĘBNIENIA 49
Janusz Gierszewski
Rozdział 3
TYPOLOGIE I SFERY BEZPIECZEŃSTWA W PERSPEKTYWIE ANTROPOSFERY BEZPIECZEŃSTWA – ANTROPOLOGICZNE PODEJŚCIE ALTERNATYWNE 65
Stanisław Jarmoszko
Rozdział 4
STOSOWANE STRATEGIE POZNAWCZE W NAUKACH O BEZPIECZEŃSTWIE 89
Andrzej Czupryński
Część II
WIELOASPEKTOWE KONTEKSTY BEZPIECZEŃSTWA
Rozdział 5
OCHRONA LUDNOŚCI – KWESTIE TERMINOLOGICZNE 121
Krzysztof R. Zieliński
Rozdział 6
WYBRANE ASPEKTY GLOBALIZACJI KULTUROWEJ W KONTEKŚCIE BEZPIECZEŃSTWA KULTUROWEGO 139
Olga Filipiak
Rozdział 7
KOMPETENCJE ZAWODOWE W ORGANIZACJI WOJSKOWEJ JAKO NIEMATERIALNY ELEMENT BEZPIECZEŃSTWA MILITARNEGO 149
Mirosław Laskowski
Część III
EDUKACYJNE ASPEKTY BEZPIECZEŃSTWA
Rozdział 8
OBSZARY I WYMIARY WSPÓŁCZESNEJ EDUKACJI DLA BEZPIECZEŃSTWA 171
Andrzej Pieczywok
Rozdział 9
EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA DETERMINANTĄ GOTOWOŚCI SPOŁECZEŃSTWA DO SAMOOBRONY 191
Maja Głuchowska-Wójcicka, Bożenna Piątkowska, Klaudia Skelnik
Rozdział 10
MYŚLENIE SYSTEMOWE W EDUKACJI BEZPIECZEŃSTWA 213
Janusz Ziarko
Rozdział 11
PECULIARITIES OF SAFETY EDUCATION IN SLOVAKIA AND THE CZECH REPUBLIC 235
Michal Pružinský, Bohuslava Mihalčová
BIBLIOGRAFIA 277
Zobacz także