• Nowy
Konteksty teoretyczne i edukacyjne nauk o bezpieczeństwie t. 1
search
  • Konteksty teoretyczne i edukacyjne nauk o bezpieczeństwie t. 1
  • Konteksty teoretyczne i edukacyjne nauk o bezpieczeństwie t. 1

Konteksty teoretyczne i edukacyjne nauk o bezpieczeństwie t. 1

52,50 zł
Brutto
Ilość

Monografia stanowi pierwszy tom tekstów przygotowanych i wygłoszonych podczas I Kongresu Nauk o Bezpieczeństwie. Poszczególne rozdziały przygotowali naukowcy z różnych ośrodków akademickich Polski i Czech zajmujący się problematyką bezpieczeństwa w różnych obszarach. Wszystkie teksty zgromadzono w trzech częściach: I – Teoretyczne podstawy nauk o bezpieczeństwie, II – Wieloaspektowe konteksty bezpieczeństwa, III – Edukacyjne aspekty bezpieczeństwa.
W przedstawionym kontekście warto zadać sobie pytanie i o status poznawczy, i o pełną tożsamość naukową nauk o bezpieczeństwie oraz podjąć problematykę współczesnych uwarunkowań i różnych wyznaczników bezpieczeństwa. Ponad dekada formalnego funkcjonowania nauk o bezpieczeństwie przyniosła wiele ogromnie ciekawych projektów badawczych, powstało też wiele ważnych tekstów. Trwa nieustanny dyskurs teoretyczny nad istotą bezpieczeństwa i jej wyznacznikami. Warto zatem ocenić dotychczasowe osiągnięcia i wskazać niedociągnięcia. Stąd też pomysł pracowników Akademii Pomorskiej w Słupsku (obecnie Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku) na zwołanie kongresu nauk o bezpieczeństwie. Propozycja ta została niezwykle przychylnie przyjęta przez niemal wszystkie środowiska naukowe parające się problematyką bezpieczeństwa. Kilkadziesiąt uczelni i ponad 200 uczestników kongresu podjęło wielce ciekawy dyskurs i spory nad różnymi zagadnieniami związanymi z bezpieczeństwem. (Fragment Wstępu)

WSTĘP 5

Część I
TEORETYCZNE PODSTAWY NAUK O BEZPIECZEŃSTWIE

Rozdział 1
NAUKI O BEZPIECZEŃSTWIE A BEZPIECZEŃSTWO. DIAGNOZA – DYLEMATY – SUGESTIE 13
Bogdan M. Szulc

Rozdział 2
NAUKI O BEZPIECZEŃSTWIE I SUBDYSCYPLINY. KRYTERIUM ICH WYODRĘBNIENIA 49
Janusz Gierszewski

Rozdział 3
TYPOLOGIE I SFERY BEZPIECZEŃSTWA W PERSPEKTYWIE ANTROPOSFERY BEZPIECZEŃSTWA – ANTROPOLOGICZNE PODEJŚCIE ALTERNATYWNE  65
Stanisław Jarmoszko

Rozdział 4
STOSOWANE STRATEGIE POZNAWCZE W NAUKACH O BEZPIECZEŃSTWIE  89
Andrzej Czupryński

Część II
WIELOASPEKTOWE KONTEKSTY BEZPIECZEŃSTWA

Rozdział 5
OCHRONA LUDNOŚCI – KWESTIE TERMINOLOGICZNE  121
Krzysztof R. Zieliński

Rozdział 6
WYBRANE ASPEKTY GLOBALIZACJI KULTUROWEJ W KONTEKŚCIE BEZPIECZEŃSTWA KULTUROWEGO 139
Olga Filipiak

Rozdział 7
KOMPETENCJE ZAWODOWE W ORGANIZACJI WOJSKOWEJ JAKO NIEMATERIALNY ELEMENT BEZPIECZEŃSTWA MILITARNEGO 149
Mirosław Laskowski

Część III
EDUKACYJNE ASPEKTY BEZPIECZEŃSTWA

Rozdział 8
OBSZARY I WYMIARY WSPÓŁCZESNEJ EDUKACJI DLA BEZPIECZEŃSTWA  171
Andrzej Pieczywok

Rozdział 9
EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA DETERMINANTĄ GOTOWOŚCI SPOŁECZEŃSTWA DO SAMOOBRONY 191
Maja Głuchowska-Wójcicka, Bożenna Piątkowska, Klaudia Skelnik

Rozdział 10
MYŚLENIE SYSTEMOWE W EDUKACJI BEZPIECZEŃSTWA  213
Janusz Ziarko

Rozdział 11
PECULIARITIES OF SAFETY EDUCATION IN SLOVAKIA AND THE CZECH REPUBLIC  235
Michal Pružinský, Bohuslava Mihalčová

BIBLIOGRAFIA  277

1028

Opis

Tytuł
Konteksty teoretyczne i edukacyjne nauk o bezpieczeństwie t. I
Autor
red. Bogdan M. Szulc, A. Pieczywok, I. Osmólska
Rok wydania
2024
Liczba stron
304
Format
B5
Okładka
miękka
ISBN
978-83-7467-399-0

Zobacz także