- Nowy
Pomorskie zagrody edukacyjne
Działania edukacyjne prowadzone w badanych zagrodach przyczyniają się do szerzenia i pogłębiania wiedzy o życiu rolnika oraz środowisku przyrodniczo-kulturowym pomorskiej wsi. Kształtują wrażliwość odbiorcy oraz prowadzą do poszerzania świadomości regionalnej. Na Pomorzu w wyniku procesów cywilizacyjno-kulturowych nastąpiło w znacznym stopniu zniszczenie kultury materialnej, zachowało się natomiast sporo elementów niematerialnego dziedzictwa. Jednak w ostatnim czasie ulega ono szybkim zmianom, zarówno wskutek ekspansji kultury masowej, jak i globalizacji oraz modernizacji. Stąd potrzeba wspierania takich inicjatyw, jak zagrody edukacyjne, które stają się rezerwuarem dziedzictwa kulturowego pomorskiej wsi. Widoczny od pewnego
czasu wzrost zainteresowania tym dziedzictwem, wynikający z faktu, że jest ono ważnym składnikiem lokalnej i regionalnej tradycji oraz podstawą tożsamości, powinien przyczynić się do tworzenia tego typu miejsc. Zagroda edukacyjna może być dla turysty skarbnicą wiedzy, a dla wsi metodą na ocalenie dziedzictwa kulturowego od zapomnienia. (Fragment książki)
Wprowadzenie 7
ROZDZIAŁ 1
Ogólnopolska Sieć Zagród Edukacyjnych 13
1.1. Zasady funkcjonowania Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych 13
1.2. Przystąpienie do Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych 16
1.3. Charakterystyka zagród edukacyjnych w Polsce 19
ROZDZIAŁ 2
Wartości edukacyjne zagród 25
ROZDZIAŁ 3
Walory przyrodniczo-krajobrazowe województwa pomorskiego w kontekście rozwoju funkcji turystycznej 31
ROZDZIAŁ 4
Dziedzictwo kulturowe pomorskiej wsi 39
4.1. Dziedzictwo kulturowe a turystyka kulturowa 39
4.2. Zróżnicowanie kulturowe ludności Pomorza 42
4.3. Zasoby materialnego dziedzictwa kulturowego pomorskiej wsi 44
4.4. Elementy niematerialnego dziedzictwa pomorskiej wsi 50
4.5. Produkty regionalne i tradycyjne elementem dziedzictwa kulturowego regionu 55
ROZDZIAŁ 5
Charakterystyka pomorskich zagród edukacyjnych 59
ROZDZIAŁ 6
Oferta edukacyjna pomorskich zagród edukacyjnych 69
6.1. Rolnictwo i zajęcia gospodarskie 69
6.1.1. Programy edukacyjne związane z edukacją rolniczą (analiza zbiorcza) 69
6.1.2. Edukacja w zakresie produkcji zwierzęcej 73
6.1.3. Edukacja w zakresie produkcji roślinnej 76
6.2. Edukacja w zakresie dziedzictwa kulturowego pomorskiej wsi 78
6.2.1. Programy edukacyjne związane z dziedzictwem kulturowym (analiza zbiorcza) 78
6.2.2. Edukacja regionalna – aspekt kulturowy 82
6.2.3. Zwyczaje i obrzędy 84
6.2.4. Rękodzieło artystyczne 87
6.2.5. Ginące zawody 89
6.3. Edukacja kulinarna – aspekt kulturowy i ekologiczny (tradycyjna kuchnia, ekologiczna żywność, przetwórstwo) 91
6.4. Edukacja ekologiczna i przyrodnicza 97
6.4.1. Programy edukacyjne związane z edukacją ekologiczną (analiza zbiorcza) 97
6.4.2. Edukacja przyrodnicza i ekologiczna w gospodarstwie 101
6.4.3. Edukacja regionalna – aspekt przyrodniczy 104
6.4.4. Życie i zwyczaje zwierząt 105
6.4.5. Rękodzieło ekologiczne 108
6.5. Zajęcia rekreacyjne i sportowe 110
Podsumowanie 115
Aneks 123
Bibliografia 129
Spis tabel 139
Spis rycin 141
Zobacz także