Społeczeństwo 4.0 a edukacja. Szanse wyzwania zagrożenia
Wstęp 5
Część I – SPOŁECZEŃSTWO WOBEC WYZWAŃ TRANSFORMACJI CYFROWEJ 9
KRZYSZTOF ANDRZEJ WOJCIESZEK, DAWID LIPSKI
Kontakt na odległość. Czego nas uczą filozofowie i mistycy? Refleksja pedagogiczna 11
JOANNA GRUBICKA
Inteligentne społeczeństwo cyfrowe w obliczu nowych technologii 22
RENATA SZANTER
Przemysł 4.0 jako wyzwanie dla sektora MŚP w Polsce – wybrane aspekty 46
PIOTR NIEDZIELSKI, MARIUSZ TEREBECKI
Herbarium Pomeranicum – otwarty dostęp do cyfrowych zasobów zielników pomorza – wybrane zagadnienia 69
KLAUDIA SKELNIK , KAMILA SZCZEPAŃSKA-GÓRNA
Społeczna odpowiedzialność biznesu a profilowanie 90
Część 2 – SZKOŁA I EDUKACJA W WARUNKACH ZMIANY SPOŁECZNEJ I TECHNOLOGICZNEJ 105
JOLANTA MACIĄG
Współczesna szkoła w ponowoczesnym świecie 107
WITOLD KOŁODZIEJCZYK
Warsztat nauczyciela w czasach wyzwań 122
JAKUB JERZY CZARKOWSKI
Kształcenie komplementarne w perspektywie 4.0 137
JOLANTA ALEKSANDRA RODZEWICZ
Odwrócenie celu edukacji formalnej jako szansa na zbudowanie edukacji społeczeństwa 4.0 154
MICHAŁ WIKTOR ŻMIJEWSKI
Kryzys jako początek nowej drogi? Moc w synergii, czyli jak może wyglądać nowa Hybrydowa Szkoła 163
MAGDALENA KRYŃSKA
Uczeń 4.0, czyli nowe wyzwania dla nauczycieli 190
RAFAŁ MIKOŁAJCZAK
Cyberbezpieczeństwo w placówkach oświatowych 198
Część 3 – PRAKTYCZNE ROZWIĄZANIA EDUKACYJNE W ŚWIECIE EWOLUCJI I NIEPOKOJU 211
KAZIMIERZ JAŁOWCZYK
Edukacyjne funkcje malarstwa 213
MIROSŁAW GUBERNAT, MAŁGORZATA DIETRICH
Siedem zmian wprowadzonych w Niepublicznej Szkole Podstawowej nr 7 w Słupsku podczas siedmiu lat jej funkcjonowania, tj. w latach 2014–2020 229
KAROLINA KELER
Siła rażenia zależy od pola działania. Wybuchy energii w tradycyjnej szkole w niekonwencjonalnej odsłonie 241
GRZEGORZ BORECKI, LIDIA SADOWSKA, IWONA NOWOCIŃSKA, JUSTYNA HENDRYCH
Zainspirowani i gotowi na edukacyjne wyzwania 249
EMILIA JANKOWSKA
Wykorzystanie narzędzi multimedialnych podczas nauki zdalnej w Zespole Szkół w Mogilnie 269
MONIKA MAJ
Zdalne nauczanie matematyki w dobie pandemii koronawirusa 285
TOMASZ DOBROWOLSKI
Koncepcja pracy przedszkola na przykładzie Przedszkola Miejskiego Integracyjnego nr 8 „Zamek Skarbów” w Słupsku 295
MICHAŁ OLEJNICZAK, KATARZYNA NACZK, ALICJA JASKULSKA, NATALIA INDEKA, RADOSŁAW BIANGA
Ocena organizacji procesu dydaktycznego na uczelniach wyższych, w województwie pomorskim, w czasie trwania pandemii COVID-19 306