- Publikacja dostępna cyfrowo - EBOOK

WSTĘP: „MĘŻCZYŹNI NIE OPOWIADAJĄ KOBIETOM O WOJNIE” 5
CZĘŚĆ I. MITY I IDEOLOGIE 13
I. WOJNA A MĘSKOŚĆ 15
1. Wynalazek męskości 15
2. Ideologia męskości militarnej 23
3. Rytuał, święto, metafizyka i mistyka, czyli pułapka męskości militarnej 27
4. Mechanizm rozłączenia 46
II. IDEOLOGICZNA TRIADA: WOJNA – MĘSKOŚĆ – BOHATERSTWO 55
1. Homer – męskość heroiczna 56
2. Tyrteizm – męskość ofiarnicza 60
3. Idea rycerstwa 62
4. Od Don Kichota do Robinsona Cruzoe – kryzys męskości rycerskiej 67
5. Mit sarmackiego wojownika 73
6. Romantyzm – męskość między bohaterstwem a tragizmem 86
6.1. Epoka męskiego bohaterstwa 86
6.2. Romantyczne wzory męskości militarnej 93
6.3. Erotyczny trójkąt: mężczyzna – kobieta – ojczyzna 103
6.4. Mit męskości ułańskiej 107
6.5. Tragizm heroizmu 122
7. 1863-1939: Męskość versus nowoczesna wojna 124
7.1. Od kryzysu męskości do obietnicy wielkiej przygody 124
7.2. Sienkiewicz – Żeromski: reaktywacja ideologicznej triady 128
7.3. Rzeź 132
CZĘŚĆ II. KONFRONTACJE 141
I. POKOLENIE WOJENNE 143
1. Wojna jako doświadczenie pokoleniowe 143
2. Hegemonia męskości żołnierskiej 148
3. Mit poety-żołnierza 150
4. Wychowanie żołnierskie 154
II. TRUBADUR NA WOJNIE, CZYLI SEN O ŻOŁNIERSKIM CZYNIE (BOJARSKI) 167
1. „Własną małością zrozpaczony” – Bojarskiego marzenie o wielkości 167
2. „Jak boli” – pokoleniowa reakcja na klęskę września 174
3. Piosenki żołnierskie a mitologia męskości ułańskiej 180
4. Poezja i czyn 188
5. Żołnierze, dziewczyna i… idea 194
III. MITOLOGIA MĘSKOŚCI W KAMIENIACH NA SZANIEC ALEKSANDRA KAMIŃSKIEGO 204
1. Książka pokolenia 204
2. Męska narracja biograficzna (Kamienie na szaniec Karola Koźmińskiego) 209
3. „Twardość i szorstkość, męskość i pewność siebie” 213
IV. ANIOŁ NA WOJNIE, CZYLI MĘSKI KOMPLEKS SŁABOŚCI (BACZYŃSKI) 226
1. Baczyński między kobiecością a męskością 226
2. „Ale ciąży ten pancerz” – figury męskości: rycerz i anioł versus żołnierz 232
3. „Ciemne miłowanie” – figury męskości: mąż i ojciec versus żołnierz 246
4. „Lęk niemęski, przed słabością” 258
5. „Ojcze, na wojnie twardo” – fatum żołnierskiego dziedzictwa i azyl kobiecości 268
V. HOMER NA WOJNIE, CZYLI OD PSYCHOLOGII MĘSKOŚCI DO ETYKI MĘSKOŚCI (GAJCY) 283
1. „Młodzi idą na wojnę” 283
2. Prawo do męskiego strachu (Twarzą w noc; Paweł) 291
3. Fantazmat kobiecości ocalającej (Cena) 295
4. Męska wojenna trauma i kobieca empatia (Trzy śmierci) 303
5. „Piękne, męskie życie przy boku swej ukochanej” (Homer i Orchidea) 315
ZAKOŃCZENIE 323
BIBLIOGRAFIA 326
INDEKS OSÓB 347