Znaczenie techniki bel canto w stylizowanych pieśniach ludowych
Pobierasz darmową publikację, którą udostępnia nasze Wydawnictwo.
Będzie nam miło, jeśli polubisz nas w zamian na Facebooku lub Instagramie, by więcej osób mogło dotrzeć do naszych nieodpłatnych publikacji w Otwartym Dostępie, jak i tych sprzedawanych w wersji drukowanej.
Ostatnio moje zainteresowania skupiły się na poszerzeniu dorobku wokalnego o artystyczne pieśni kultur muzycznych różnych narodów. Kultury ludowe były sferą różnorodnych odniesień do artystycznej stylizacji podejmowanej przez wielu kompozytorów. W mojej działalności koncertowej i dydaktycznej spotykałam się z takimi utworami, a jednocześnie odczuwałam dotkliwy brak literatury specjalistycznej, która tłumaczyłaby te zagadnienia od strony muzykologicznej i teorii wykonawstwa muzycznego.
Moją uwagę zwróciły kultury muzyczne należące do europejskiego dorobku kulturowego, które w istotny sposób przyczyniły się do rozwoju pieśni artystycznej. W toku studiów na ten temat zauważyłam wielką różnorodność pierwotnego źródła tej muzyki, wpływającej na różne ludowe typy wykonawstwa muzycznego. Dobrałam zróżnicowane pieśni, które reprezentują odmienne, chociaż przenikające się kręgi kulturowe, a co za tym idzie – różnorodne maniery wykonawcze. Dla kultury hiszpańskich Gitanos jest to cante hondo i cante chico z wpływami flamenco, krąg cygańsko-węgierski reprezentowany jest przez czardasza. W pieśni żydowskiej można zaobserwować językowy i wokalny wpływ śpiewu synagogalnego oraz pieśni i tańców chasydzkich, natomiast kulturę wschodniosłowiańską (ukraińską) charakteryzuje wielogłosowość i biały śpiew (Ze Wstępu).
Opis
- Tytuł
- Znaczenie techniki bel canto w stylizowanych pieśniach ludowych
- Autor
- Katarzyna Chacińska
- Rok wydania
- 2012
- Liczba stron
- 138 + płyta
- Format
- B5
- Okładka
- miękka
- ISBN
- 978-83-7467-192-7